sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Voi vihannes

Tässä joku aika sitten puhuin yläkerran ystäväni kanssa ruoasta. Juteltiin siitä, että miten suomalainen ja tuore ruoka voi olla niin kallista. Toki kesällä kotimaiset vihannekset ovat edullisia, mutta siis periaatteessa. Aina joka paikassa kehotetaan syömää terveellisesti ja suosimaan suomalaista. Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että mulla ei ainakaan talous riitä ostaa aina luomua ja kotimaista. Mulle on ihan sama oikeastaan, että onko tomaatit Suomesta tai Espanjasta. Valinta perustuu enemmänkin hintalappuun.

Meillä on ollut miehen kanssa joskus kausia, jolloin olemme syöneet vain ja ainoastaan kasvisruokaa. Tätä jaksoa on kestänyt noin kuukauden. Olemme lähteneet kokeiluun siksi, että haluamme joskus syödä muutakin kuin iänikuista spagettia ja jauhelihakastiketta. Tuntuu,että ihan tavalliseen kotiruokaan voisi panostaa ja suoda enemmänkin ajatuksia. Sen kuukauden aikana tuli ihan uusia ulottuvuuksia ruokaan. Oli ihan mahtavia löytöjä mm. kasvissosekeitto.Se oli oikeasti hyvää, vaikka kuulostaa ihan kamalalta vauvanruoalta.

Nyt sitten olin taas reipas ja osallistuin Buzzador kamppanjaan. Mun täytyy testata Hälsans kök kasvisruokia.  Ensimmäisenä kokeilussa oli soija chorizo makkarat. Tein niistä munakkaan, eikä se ollut lainkaan pahaa. Voin sanoa, että eipä sitä eroa huomannut tavallisen nakin välillä. Eron kyllä huomaisi jos söisi ko. makkaraa pelkästään, mutta johonkin sekoitettuna se ajoi asian todella hyvin.

Seuraavaksi mä ajattelin kokeilla tomaattista kasvispyörykkäkastiketta. Siihen voisi keitää kaveriksi täysjyväpastaa. Nämä mun kaudet kasvisten kanssa voisivat kestää kyllä kauemminkin kuin aina vain kuukauden. Pitäisi oppia laittamaan kasviksia kaiken ruoan sekaan. Mutta ehkä mä tästä paranen ihmisenä heti, kun pojatkin alkavat syömään meidän kanssa samaa ruokaa.

Mä en tajua, että mikä meidän päiväunia nykyään vaivaa. O jaksaa nukkua aamupäikkäreillä max tunnin. E nukkuu sen aika tarkkaan 2h. Iltapäivällä molemmat nukkuvat sitten pidemmät unet eli reilun 2h. Miten nuo lapset voivat olla noin erilaisia nukkujia. En voi kuin ihmetellä! Kai meidän on O:n kohdalla kohta siirryttävä vain yksien päikkäreiden taktiikkaan.

Pojat lähtevät tänään mummolaan yöksi. Kassi odottaa jo eteisessä valmiina. Ai miten niin mä odotan, että saan hetken omaa aikaa? Huomenna päivällä haen pojat taas kotiin. Sitten kun nuo kaksi pientä ihmisen taimea ovat lähteneet, niin mä menen heti parvekkeelle makaamaan, kun aurinko on kääntynyt. Eilen sain olla rauhassa tunnin auringossa, kun pojat nukkuivat. Oli muuten ihanan lämmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti