sunnuntai 27. lokakuuta 2013

Pitkä päivä

Kuka hullu lapseton ihminen on keksinyt sen, että kelloja siirrellään kaksi kertaa vuodessa. Se kevät nyt on unien kannalta ihan jees, mutta tämä syksy. Ensinnäkin tämä päivä on ollut ihan luvattoman pitkä, eikä tilannetta helpota lainkaan se, että ulkona oli pimeää jo ennen kuutta.

Aamusta mummo ja pappa hakivat pojat päiväksi niille. Mun koko aamupäivä ja keskipäivä meni siinä, että mä makasin lamaantuneena sängyllä. En osannut nukka, enkä keskittyä mihinkään muuhunkaan. Mä vain makasin ja koetin keskittyä korvanapeista kuuluvaan musiikkiin. Mies sai mun luvalla hakata pleikkaria koko päivän. Vasta viiden maissa mä skarppasin ja aloin touhuamaan.

Nyt on parveke laitettu talvikuntoon, pizza paistettu ja tehty pojille pariksi päiväksi kaappiin ruokaa valmiiksi. Siinä sivussa on pyörinyt astianpesukone ja pyykkikone. Eli ihan normaalia ihmisen arkea. Olen nauttinut siitä, että meillä on ollut kotona aivan hiljaista, eikä kukaan ole vaatinut multa mitään.

Pojat olivat olleet kotona noin 5min, kun ensimmäinen tappelu saatiin aikaiseksi. Otin parvekkeen leikkikehästä kaikki lelut sisälle, niin siitähän se riemu taas repesi. Jokaisesta lelusta ja lelukorista pitää tapella. Revitään tukasta, lyödään ja revitään kädestä leluja. Jotenkin musta tuntuu etei tämä ainakaan ala tästä helpottumaan...

Mä olen tässä viime päivinä pohtinut, että minkä ikäisenä lapselle voi ottaa käyttöön jäähypenkin tai jonkin muun arestin. En usko, että nuo meidän kaverit vielä mistään semmoisesta tajuaa, mutta ehkä se joskus on kova sana. Vielä mä koetan käydä asian läpi kieltämällä ja keksimällä jotain muuta tekemistä, että velipoika jää rauhaan. Mutta jotenkin mulla on sellainen kutina, että joskus se kieltäminen on ihan turhaa. Hirttäköön kaikki kasvattajat mut, mutta mä en ainakaan ala kattomaan sitä, että lapset määräävät kotona tahdin. Meillä minä ja mies ovat ne,jotka sanovat miten asiat ovat. Jopa harkitsin, että pitääkö sitä lukea jokin kasvatusopas vai mennä ihan vain maalaisjärjellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti