tiistai 14. tammikuuta 2014

Jassoo

Mikä pakonomainen tarve ihmisillä on arvostella toisten kasvatusta tai käyttäytymistä? Eilen leikkikentällä kuultua. Eräs nainen, joka on aina leikkikentällä lapsensa kanssa. Leiksalle ei oikeasti voi mennä rauhassa, ettei ko. henkilö ole siellä. Pojat kiertelivät pientä lasten liukumäkeä, jonne oli ehkä viisi rappusta. Pojat kiipeilevät kotona rappukäytävässä rappusia, jos menemme ylöspäin. Nainen kysyi, että haluaako lapset laskea mäkeä. Sanoin, että jos ne haluavat niin ne kyllä osaavat kiivetä rappuset ylös. Lisäsin vielä, että jos liukumäkeen ei pääse itse, silloin sitä ei lasketa. En mä voi olla toista nostamassa mäkeen laskemaan, kun toinen yrittää nousta mäkeä pitkin ylös. Törmäys on taattu. No, tämän naisen mielestä mun kasvatus on kovin brutaalia.

Olenko mä oikeasti paska-mutsi sen takia, että mä en nosta lapsia liukumäkeen jos ne eivät osaa edes pyytää sinne. Pojat olivat aivan tyytyväisiä, kun saivat kävellä maassa ja tutkia keinuhevosia (tai-mitä-ne-nyt-ikinä-olikaan).  Nainen kuitenkin tomerasti kaappasi lapset kainaloon, ryömi ahtaaseen putkeen ja lähetteli lapsia mäkeä alas. Mä tietenkin olin ottamassa niitä vastaan. Mikäänhän ei ole niin kömpelö kuin reilu yksi vuotias, jolle on puettu liikaa päälle. Tilanteessa en osanut sanoa mitään. Kuvitteleekohan nainen olevansa vuoden äiti, kun ryömii putkissa ja on into pinkeänä lapsen seurana.

Mä olen aivan varma, että pojat menevät mäkeen heti, kun osaavat sinne itse kiivetä. Muutenkin mä olen sitä mieltä, että lasten tulee keksiä itse omat leikit. En halua tukahduttaa lapsia keksimällä koko ajan jotain tekemistä. On ihan tervettä, että mä teen kotitöitä ja lapset touhuavat keskenään. Samoin ulkona. Mulla oli vahva ajatus siitä, että kesällä leikkientällä mä voin istua joko hiekkalaatikolla tai penkillä ja katsellä, kun pojat leikkivät. Tietysti kiikkuminen on asia erikseen, koska kiikkuun on käytännössä mahdoton päästä edes aikuisen.

Nyt tietysti joku jo ajattelee,että mä en leiki koskaan lasteni kanssa.Väärin. Kyllä mä leikin. Esimerkiksi tänään O tuli kiltisti kirja kädessä mun luo ja näytti siltä, että nyt katsellaan kuvia. Niin me katseltiin. E taas tuli porsas kainalossa mun luo ja halusi sen päälle. Mähän laitoin sen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti