torstai 13. maaliskuuta 2014

Ylisuojelu

En anna lapsieni hypätä ehdoin tahdoin alas pöydältä. En myöskään voi sille mitään jos sieltä tiputaan. Mulla, kun ei vielä ole silmiä selässä. (onneksi kumpikaan ei ole tippunut koskaan sohvaa korkeammalta, *koputtaa puuta*).

Eilen seurasin vierestä tapahtumaa, jossa äiti ja tyttölapsi noin 4v kävivät kerhossa kahvipöytään. Pöydässä oli kuusi paikkaa, josta neljä oli jo varattu. Vapaat paikat olivat sen onnettoman pienen pöydän vastakkaisilla sivuilla. Arviolta vajaan puolentoista metrin päässä toisistaan. Tämä ko. äiti laittoi tytön syöttötuoliin ja näytti koko parin minuutin ajan siltä, että hän on valmis tiikerin lailla loikkaamaan pöydän yli, kun lapsi kaatuu,tippuu tai tuoli sortuu sen alta. Äiti kesti piinaa tosiaan pari minuuttia, jonka jälkeen siirtyi lapsen viereen istumaan. Ettei lapsi vain tipu,kaadu tai tuoli sorru sen alta. (Huom.siinä tuolissa ei edes ollut mitään vikaa)

Siis oikeesti! Toki lasta voi ja pitääkin suojella, mutta rajansa kaikella. Tämä noin 4v tyttö istui syöttötuolissa ja meidän yli puolet nuorempi poika joutui/sai istua ihmisten tuolilla. Mulla ei käynyt mielessäkään pelätä,että lapsi tippuu tuolilta. Tuli taas ihan ihan ihan pikkuisen sisälleni paskamutsi fiilis, kun en ajatellut edes koko tippumista. Sitä lasta kyllä pidetään niin pumpulissa, että mä en uskalla edes ajatella, että mitä kesällä tapahtuu, kun ensimmäinen tikku menee sen jalkapohjaan.

Hieman voi lapselle antaa vastuuta ja opettaa kovuutta. Raisvostuttava lässyttäjä, paijailija kaksikko ne olivat muutenkin. Tulipa taas purkaus. En vain voi sille mitään, että mun verenpaine nousee heti, kun näen tuollaisen ihmistyypin. Kai mä olen liian rento poikien kanssa. Tai lähinnä sen, että niille sattuu jotain. Valitettavasti kukaan meistä ei voi ennustaa, että milloin mikäkin tuoli sortuu ja milloin on juuri se kerta, kun ei kannata antaa lasten kiivetä itse rappusia, kun kompastuu kenkiin ja vierii alas.

Mun pienet pipanat ovat olleet tänään huipputyyppejä. Aamusta olimme ulkona ja kävimme kaupassa. Iltapäivän olimme sisällä. Teimme ruokaa, kylvettiin ja pelleiltiin sohvalla. Kirjaimellisesti me nautimme toistemme seurasta. Mies on mun isän kanssa jääkiekkopelissä niin siksi olen viettänyt koko päivän yksin lasten kanssa.

Pientä päivitystä poikien sanavarastoon ja ruumiinosia, joita he osaavat näyttää:

E: napa,nakki,heippa,äiti,kukka, hauva, auto,kissa,kiikkuu,kakka,suikku (suihku),leipä,pappa,vesi, anna,herkku,lettu,pää,korva,nenä, kenkä ja jalka.
O:napa,nakki, heippa,äiti,hauva,kukka,pappa,kakka,kissa,kenkä,jalka,pää,herkku,vesi

Suosikkilaulu on tällä hetkellä Muumien alkutunnari ja Ihhahhaa pitää tiukasti kakkossijaa,edelleen.
Tv:tä ei jakseta paljoa katsella,mutta tanssi on pop. Samoin ulkoilu,kylpy,jalkapallo,pehmolelut ja autot.

Mun pienet isot pojat <3 maailman rakkaimmat <3

1 kommentti:

  1. Mua olisi pelottanut enemmän että se lapsi tippuu syöttötuolista kuin normituolilta.. :D Onhan se nyt korkeempi :D

    VastaaPoista